Påskäggsproduktionen har inletts

Påskäggsproduktionen har inletts

Äppelviks Ägg har den stora glädjen att meddela att företagets långsiktiga investerings- och utvecklingsplan har haft önskad effekt. I dag producerades det första gröna ägget! Produktionen har kommit i gång snabbare än väntat eftersom Sylvesters döttrar Mufasa, Nelly och Stina knappt är fyra månader. Vem av dem som klämt fram det gröna ägget är oklart, men från ledningsgruppens sida ser vi det här ett klart bevis på att långsiktig planering lönar sig i hönsbranschen.
Om någon nu tänker påpeka att målet faktiskt var blåa ägg så anser vi det vara småaktigt och inskränkt. Vill man lyckas i äggbranschen gäller det att ha visioner och hänga med i de snabba svängarna.
Äppelviks Ägg vill också motverka ryktesspridning och öppet informera om situationen i systerföretaget Äppelviks Fårskallar. Utvecklingen där har inte varit den förväntade. I det här skedet var det meningen att antalet fårskallar skulle ha fördubblats, men än så länge omfattar avdelningen endast Grace och Greta. Ledningsgruppen har också i vissa skeden ansett sig höra dit. Om det mot all förmodan kommer några lamm i år kommer de att vara de mest försenade lammen i hela landet.

11 comments

    • Sanne

      Jag funderar om det blev grönt för att mamma har anlag för bruna ägg och pappan för blå?
      Nu har vi tidernas chans att få blåa om du vill ha Sylvester till tupp åt din araucana? Ska vi testa? 🙂

    • Sanne

      Grönt är skönt. Som jag skrev i den andra kommentaren misstänker jag att äggen blev grön eftersom mammahönset lägger bruna ägg.
      Men jag tror att det är någon av systrarna som lägger bruna ägg också för det har dykt upp små bruna ägg samtidigt.

  1. titti

    Hmm, hur sku de gå till i praktiken? Men sku nog gjärna ha en höna som lägger jätteblåa ägg!

    • Sanne

      Sylvester flyttar in hos er !! 🙂
      Eller så får vi hitta nån annanstans där de kan bo ett tag.
      Lägger din höna alls ägg och är de ens lite blåa i så fall?

    • Sanne

      Vi tackar så mycket. Tyvärr har det varit klent med uppdateringar här på senaste tid, men vi lovar återkomma när orken infinner sig.

  2. Karin Holmström

    Hej! Jag letade efter inspiration till ett hönsrelaterat teckneprojekt jag håller på med, och hamnade här! Vilken utomordentligt trevligt blogg! Jag har vuxit upp med hönor, och känner igen mig/dem i nästan alla inlägg. Jag skrattade gott åt Jonssons pedikyrepisod, vår Stig-Sören betedde sig precis på samma sätt. Och såg lika Förnärmad ut! Jonsson är förövrigt ett strålande tuppnamn. Och jag skrattade även igenkännande åt användningen av ”hen” för unghöns med sekretessbelagd könstillhörighet.Vi använder det själv om ungfågeln Sven-Britt, ett spektakel som varken har galat eller värpt än. Lycka till med ägg-, lamm- och kycklingsproduktionen! /Karin

Kommentera

