Tre sprickor i äggen

Framstegen är så små att det är svårt att dokumentera dem på bild. Men av nuläget kan vi i alla fall konstatera att både Jonsson och Sylvester kommer att bli pappor.

I dag har jag bedrivit nätstudier i hur man kan avgöra om en kyckling är tupp eller höna. Det ska vara möjligt att se det redan på dygnsgamla kycklingar, men det kräver träning. Tuppkycklingarna har nämligen sina vingpennor i en rad, medan hönorna har dem i två rader. Hur bra det sen stämmer vet jag inte, men nu ska jag testa på det här gänget som snart kläcks.

One comment

  1. Cathrin

    Jag fick en gammal bok som använts som lärobok för veterinärer/lantdjursutbildning med inriktning på höns och i den finns det beskrivning med bilder på hur man på dagsgamla kycklingar kan se kön genom att kolla i kloaken. Jag har lagt ägg i kläckaren och tänker att jag ska försöka kolla när de är kläckta om några veckor. Mycket spännande.

Kommentera

