Utegångsförbud

I dag är det 1 mars. Det innebär att alla hönor i Finland har kollektivt utegångsförbud i tre månader. Om de inte vistas i en bur som har tätt tak.

Utegångsförbudet har fastställts av Jord- och skogsbruksministeriet för att skydda djuren från smittor som kan komma med flyttfåglarna. Hittills har såna sjukdomar aldrig konstaterats hos hönor i Finland. Vill ni läsa mera om hur viktigt det är att skydda sina djur mot sjukdomar som inte finns i landet kan ni gå in på www.evira.fi/portal/fi/elaimet/ajankohtaista/.

I hönsägarkretsar diskuteras olika alternativ för täckta burar. Gamla solparasoll kan få helt nya funktioner om man inte vill gå och hålla ett paraply över sina hönor de närmaste månaderna.

Den här sortens lättsinniga beteende är strängt förbjudet fram till 31.5.

Den här sortens lättsinniga beteende är strängt förbjudet fram till 31.5.

3 comments

  1. Livet på Nedergård

    Visst är det väl tre månader du menar? Jag har försökt förklara åt mina höns att de inte får komma i kontakt med flyttfåglar för det kan vara farligt. De är ytterst skeptiska och tycker att jag inte då heller borde gå in i hönshuset med samma stövlar jag gått över gården med, ifall jag råkat trampa i flyttfågelskit…

    • Sanne

      Du har alldeles rätt mars, april och maj blir tre månader 🙂
      Och dina höns har en vettig poäng i det där, egentligen är det minst lika farligt

  2. Anna

    oj då, mina är nog ute och tittar på vårsolen. Genast när snön smälter vill de ju ut å bada i sanden och äta av gräset… Jag tror jag förblir lagbrytare.

Kommentera

