Vad väger danska ägg?

Veckans bästa present fick jag av en kollega som har en sällsynt förmåga att göra fynd. (Även om jag vet att vissa i hans omedelbara närhet inte alltid håller med om definitionen på vad som är ett fynd.) Men det här är ett fantastiskt fynd, en dansk bok i hönsskötsel från 1924. Jag har inte hunnit läsa hela boken ännu, men så mycket har jag sett att de kvadratmetrar som rekommenderas per höna motsvarar de som i dag gäller för frigående höns.

Rasen på pärmbilden är en vitkindad spanjor, svart Minorka, som enligt uppgift ska vara den hönsras som lägger de allra största äggen. En höna kan lägga mellan 140 och 200 ägg per år. Men hur stora är äggen om de väger mellan ”15 og 17 Kvt”?  Fanns det något gammalt sätt att väga saker i Danmark på tjugotalet? För det kan inte vara gram så mycket vet jag. Och hur jag än funderar så får jag det inte att stämma med det konstiga danska sättet att räkna gånger 20 heller.

4 comments

  1. Pia

    Hej, hittade de här gamla viktmåtten på allvetande Wikipedia: Kvintin (0,00391 kg), Kvint (0,00500 kg). Det förra ger 58 gr för 15, det senare 85 gr. Bamseägg blir det med Kvint 🙂

    • Sanne

      Ja, just det kvint har jag hört nångång. Och det stämmer det ju om det ska vara de största hönsäggen. 85 gram för ett ägg, det är nåt att satsa på. Det blir ju 12 på ett kg.
      Tack Pia för hjälpen. 🙂
      —-
      Vid närmare eftertanke ska det kanske vara det mindre måttet i alla fall för det här gäller ju 20-talet då man ännu inte hade värpfoder och sånt. Så ägg på drygt 50 gram var säkert stora då.

  2. titti nyman

    nää , det tror jag inte? min Plopp lägger ägg på 36-40 gram och de är minimala. fulingarnas ägg är från 75-80 så 85 är nog säkert det som räknas !

Kommentera

