Harmoniska hönors ägg?

Jag hade en mycket hönsig lunch på stan en dag. Eftersom lunchsällskapet var väl insatt i miljöfrågor blev det en del kackel om ekoägg och ekohöns.

Nu är produktionen på Äppelviks ägg fortfarande så begränsad att vi inte säljer ägg (förutom på svarta börsen till hiskeliga priser och i huvudsak till kunder som fyllt 90 år), men det är ju alltid roligt att leka med marknadsföringsbegrepp.

Gårdsägg är ett förslag, det ordet borde vara fritt att använda utan specialtillstånd. Själv tycker jag att Ägg av harmoniska hönor låter fint. Tänk er blåa ägg i en specialdesignad förpackning – jo, man kan beställa sådana – av harmoniska hönor. Det är nästa så man hör ljuv musik när förpackningen öppnas,  lätta pianoklanger. Det kan väl inte gå fel? Påsken 2014 är fortfarande vårt mål.

Själv funderar jag på att börja presentera mig som registrerad fjäderfähållare. Eftersom jag antagligen aldrig kommer att få nån fin titel att slå i bordet vid middagsdiskussioner så kanske jag borde börja med att använda en jag har.  Och lägga till ett Reg. fjäd.h. i min mailsignatur. Det låter ganska kompetent tycker jag.

hc3b6nshuset.jpg

Här bor alltså de harmoniska gårdshönorna. Registrerad fjäderfähållare visar upp hönshuset förra våren.

3 comments

  1. ledningsgruppist

    Eftersom hälften av ledningsgruppen, enligt egen utsago, har välsignats med musikalisk begåvning låter pianospelande äggkartonger som en utsökt ide. Vad passar bättre än den redan inövade trudelutten ” öppna landskap”? För mörkare stunder och sinnen kan jag också leverera ”desperado”.

    • Sanne

      Jag tänkte faktiskt på den saken, men vågade inte gå ut med den nyheten ännu. Öppna landskap passar bra för harmoniska gårdshöns, men Desperado när man öppnar en äggförpackning kan kanske lite, lite negativa associationer?
      En annan möjlighet är naturligtvis att den musikaliska delen av ledningsgruppen utökar repertoaren?

      • ledningsgruppist

        Jo, inte det heller omöjligt. Ge mig en tio år så har jag en ny fräsh melodi:)

Kommentera

