Fotskabb och flatlöss

DSC05141

Det är sjukdomar som Jonsson drog på sig i sin vilda ungdom som fortfarande kräver behandling.

Det blir inga ombyggnadsarbeten i hönshuset den här helgen, och inga nyaanskaffningar heller. Halba dedningsgruppen har insjuknat i svår sduba och tillbringat dagen under täcket.

Det enda jag orkat är googla vad man ska ta ta sig till med höns som plockar fjädrar av varandra och hur man kan behandla Jonssons fotskabb.

I Sverige rekommenderar de tjärspray mot fjäderplockning. Jag har inte lyckats lista ut vilken sort, men i Finland tycks det finnas två typer. Den ena säljs i  bilverkstäder och ska bland annat motverka rost, den andra säljs på hästsajter och ska tydligen smörjas på  hovarna. Det blir väl att gå in på närmaste verkstad och fråga efter tjärspray för höns.

När det gäller fotskabben kan den behandlas på flera sätt. Den medicin som veterinärer skriver ut doseras per 1000 hönor, så det blir att dividera kraftigt om vi ska få ner dosen på fyra individer.

Men det finns ett receptfritt  preparat i alla fall i Sverige. Där heter det tenutex och används mot flatlöss. Nu vet jag inte om det finns i Finland, men jag får väl gå in på apoteket och säga att jag inte vet vad det är för medicin jag ska ha, men jag vet att den används mot flatlöss i Sverige.

6 comments

  1. titti nyman

    Skeppsdal sa att Imovec (heter det månne så) är billigt o bra. stor flaska nog, men kan ges invärtes åt hönsena.. dock är det lång karantän på att äta äggena.

  2. annepauline

    Hahaaa, men nog måste de väl ha något medel mot flatlöss även i Finland? Eller är flatlössen utrotade där? Tenutex används också mot vanliga huvudlöss och skabb så försök fråga efter något sådant medel på apoteket.

  3. Hönsmamman

    Fotskabben är lätt utrotad. Jag blandar lika delar matolja och beckolja (finns bl.a. I hälsokostbutiker), och smörjer in hönsens fötter med en liten pensel. Lär fungera även med vaselin och troligtvis även med enbart vanlig matolja. Ny behandling om 3-4 dagar ifall det behövs.

    • susawikstrom

      Tack, det där med beckolja har jag inte hört förut. Bara matolja räcker inte när det redan hunnit bli ganska tjocka valkar. Men jag ska absolut gå till hälsokosten och kolla om de har beckolja.

Kommentera

