På allmänhetens begäran

Sylvester

Äntligen – här är ett foto på Sylvester.

Tyvärr är fotostudion i hönshuset lite bristfälligt upplyst. Men det ska vi råda bot på sen när de blåa äggen blir ett måste på alla trendmedvetna påskbord 2014 och äggpriset skjuter i höjden.

Sylvester är en tupp av rasen araucana.   Han har en punkaktig frisyr, ostyriga tofsar lite här och där på huvudet. Men det mest spännande är att alla hans efterkommande ska värpa grön-blåa ägg. Förutsatt att de är hönor alltså.

Det handlar helt enkelt om dominanta gener, mina vänner.

4 comments

  1. Malin/ en gul apelsin

    Ja, den här bloggen är jättespännande, speciellt för mig som också är hönsägare och amatörhönssociolog (det mesta som förekommer i hönshuset kan man nästan direkt koppla ihop med de mänskliga systemen, eller hur?) Vi har 20 fåglar av varierande ålder och ras, bland annat en Araucana-höna som lägger vackra, blågröna ägg. De är ljust mintgröna. Vi har också vår blandrashöna Kafka som värper olivgröna, urhäftiga ägg, hon började värpa strax före julen. Och en massa andra.

    • susawikstrom

      Amatörhönssociolog låter spännande, det finns mycket att studera 🙂
      Jag och min syster skaffade tio bruna värphybrider förra våren, enbart med tanke på ägg. Men sen började jag inse hur många olika sorters höns det finns. Än så länge har jag hållit mig till lantras och hybriderna, och så araucanatuppen Sylvester. Men värphybriderna är ganska ilskna så jag tror det blir att bygga om och skaffa snällare hönor åt Sylvester snart.
      Sussex är nästa ras på önskelistan.

Kommentera

